klimaatactie inkoop

 Doel SDG 14

Via de inkoopvraag het leven in water beschermen

Doel is  het behoud en duurzaam gebruik van de oceanen, de zeeën en de maritieme hulpbronnen.

 Waarom is het relevant?

Oceanen zijn met hun temperatuur, hun stromingen en hun onderzeese leven de motor van mondiale systemen die de aarde bewoonbaar maken voor mensen. Ze bedekken drie kwart van het aardoppervlak. Ons drinkwater, ons weer, klimaat, de kusten, veel van ons eten en zelfs de lucht die we inademen zijn afhankelijk van de zee. Oceanen en zeeën absorberen 30 procent van de totale CO2, en het fytoplankton zorgt voor 50 procent van onze zuurstof.

 Relevantie inkoop

  • De Zeeuwse delta is uniek in de wereld en heeft natuurlijke rijkdomen die we niet moeten uitputten, maar moeten beschermen en op een duurzame manier oogsten.

  • In producten kunnen microplastics zitten die in het water komen bij gebruik, deze zijn vaak goedkoper dan alternatieven.

Hoe kan ik positief bijdragen?

  • Ban op producten met microplastic.

  • Belevingspunten maken langs provinciale wegen om de het verhaal van de delta te vertellen en kennis over natuurlijke kringlopen en kwetsbaarheid te verspreiden.

  • Kennis bij koks en bezoekers van de kantine en catering over wat er beschikbaar is en meebewegen met de natuur in het menu. Variatie is gezonder dan kant en klaar producten.

  • Bescherm de zee voor uitputting door te vragen hoe producten gewonnen en geproduceerd worden.

  • Zorg voor experimenteer ruimte in het contract net als in de natuur moeten we leren via trail & error. 

Partners

Bij wie  en waar kan ik meer informatie krijgen:

Unesco Global Geopark, Walter Jonkers

Wildwier workshop, Guido Krijger

Zelfvuil voorkomen, Ingrid de Vries

Plastic soup, WNF

 

 

Het kompas is op maat te maken voor elke organisatie. Door voort te bouwen op de ervaringen van elkaar hoef je het wiel niet opnieuw uitvinden en laten we onze kennis exponentieel groeien. Samen leren hoe de uitvraag slimmer te maken met als doel de impact te maximaliseren. Om op een interactieve manier kennis te maken met de SDG en de relatie met inkoop is er ook bordspel beschikbaar. Daarnaast is het houden een SDG dialoog met relevante interne/externe stakeholders belangrijk om goed inzicht te hebben in de relevantie voor je organisatie en de leveranciers.

Het kompas is op maat te maken voor elke organisatie. Door voort te bouwen op de ervaringen van elkaar hoef je het wiel niet opnieuw uitvinden en laten we onze kennis exponentieel groeien. Samen leren hoe de uitvraag slimmer te maken met als doel de impact te maximaliseren. Om op een interactieve manier kennis te maken met de SDG en de relatie met inkoop is er ook bordspel beschikbaar. Daarnaast is het houden een SDG dialoog met relevante interne/externe stakeholders belangrijk om goed inzicht te hebben in de relevantie voor je organisatie en de leveranciers.

HET SDG INKOOP KOMPAS

Relevantie

Waar impact maken?

Partners

Met wie impact maken?

Ambitie

Welke ambitie is haalbaar?

impact

Hoe meten we de impact?

Share

Hoe maken we dit zichtbaar?